Múdra vláda neokráda a neklame svojich občanov

Autor: Ladislav Piršel | 5.1.2014 o 14:15 | (upravené 5.1.2014 o 15:00) Karma článku: 26,67 | Prečítané:  4740x

V uplynulom týždni sme mali možnosť vidieť na tlačovej konferencii dvoch vysmiatych mužov. Premiéra a ministra financií Slovenskej republiky. Predvolebné divadlo dvoch hercov: Roberta Fica a Petra Kažimíra. Zvestovali národu, že vláda spravila menšiu dieru do rozpočtu, než plánovala (miesto očakávaných 3 mld EUR len[?] 2 mld) a že vďaka výhodným úverom má k dispozícii cash (hotovosť) 3 mld EUR. V prvom momente by sa chcelo zvolať  Bravó! Molodci! Ale je to skutočne pozitívna zvesť? Je to celá informácia o stave hospodárenia Slovenska?

Boli by to pozitívne zvesti, keby vláda SR povedala celú pravdu a zbytočne "neokradla" svojich občanov o 1 mld EUR naviac. A keby nezvyšovala náklady dlhovej služby. Šéffinancmajster na tlačovke nehovoril o vývoji štátneho dlhu, ako ho zverejnil ešte 23.10.2013 EUROSTAT, ale chvastal sa za potlesku svojho šéfa, údajnými vynikajúcimi výsledkami Slovenska. Ani nevysvetlil, či resp. na čo vláda potrebuje takúto hotovosť. Načo sa chvastať hrubou peňaženkou, keď je na dlh?

Druhá správa by sa dala dešifrovať aj tak, že vláda SR je tak nezodpovedná, že si požičiava na hotovosť, ktorú nepotrebuje. Alebo sa pripravuje na to, že bude robiť ešte väčšie dlhy a je ochotná platiť úroky za požičané peniaze radšej dlhšie aj keď ich nepotrebuje? Je dôvodom obava, že finančné trhy stratia dôveru k stále viac sa zadlžujúcej Slovenskej republike a potom úrokové sadzby prudko vyskočia? Oplatí sa však platiť úroky z pôžičiek, keď bude robiť dlhy v budúcnosti? Nevyjde to potom ešte drahšie?

A ako je to s vývojom dlhu Slovenska, keď si naša ľavicová vláda veselo požičiava ďalej?

Podľa dostupných informácií o Štátnych záverečných účtoch a o Štátnych rozpočtoch na roky 2013 a 2014 sa náklady dlhovej služby Slovenska sa od r. 2002 vyvíjali alebo sa majú vyvíjať (v prípade rokov 2013 a 2014) nasledovne:

Dlhova_sluzba_Slovenska2.jpg

Šrafované stĺpce sú roky striedania vlád:

  • 2002 z prvej Dzurindovej vlády (rezort Ministerstva financií riadili nominanti SDĽ - Strany demokratickej ľavice, ktorej členom bol Robert Fico do r. 1999 a ktorú v r. 2004 pohltil SMER-SD) na druhú Dzurindovu vládu, v ktorej bol ministrom financií Ivan Mikloš,
  • 2006 z druhej Dzurindovej vlády na prvú Ficovu vládu, v ktorej bol ministorm financií Ján Počiatek,
  • 2010 z prvej Ficovej vlády na Radičovej vládu, v ktorej bol ministrom financií opäť Ivan Mikloš,
  • 2012 z Radičovej vlády na druhú Ficovú vládu, v ktorej je ministrom financií Pavol Kažimír.
Náklady dlhovej služby, boli najnižšie v r. 2009 (necelých 763 mil. EUR), keď Slovensko muselo splniť kritériá na vstup do Eurozóny. Za 5 rokov narástli na plánovaných viac  než   1 398 mil. EUR (schválený štátny rozpočet na r. 2014).

Dlh verejnej správy sa podľa údajov Štátnych záverečných účtov a EUROSTATU vyvíjal nasledovne:

Dlh_Slovenska.jpg

Pre striedanie vlád platí obdobné, ako pri Nákladoch na dlhovú službu. Vďaka kvartálnym údajom EUROSTATU sa však dajú lepšie oddeliť striedania Ficových vlád s Radičovej vládou. Pre osvieženie pamäte treba ešte dodať, že podľa pokynu prezidenta a želania Roberta Fica, mala Radičovej vláda po vyslovení dôvery v októbri 2011 len "kúriť a svietiť".

Aké sú z toho ponaučenia:

  1. Ficove vlády dopustili, aby náklady dlhovej služby narástli na očakávaných 1 398 mil. EUR v r. 2014.
  2. Ficove vlády dopustili aby dlh Slovenska podľa údajov EUROSTATu narástol k 30.06.2013 na 41 648 mil. EUR, čo predstavuje 57,7 % HDP.
  3. Od r. 2002 za obdobie Ficových vlád dlh Slovenska rástol viac než dvakrát tak rýchlo než za pravicových vlád.
  4. Každý mesiac fungovania Ficových vlád znamenalo doteraz priemerné zvýšenie dlhu Slovenska o 275 mil. EUR (v Štátnom rozpočte na rok 2014 je na Operačný program Výskum a vývoj vyčlenených 286 mil. EUR, čo je len o málo viac).
Číslam treba dať hmatateľný rozmer, a teda pre názornosť - rozpočtovaná výška dlhovej služby v r. 2014 je:
  • vyššia než celý rozpočet kapitoly Ministerstva zdravotníctva, čo je necelých 1 304 mil. EUR - neboli by sme radi, keby do zdravotníctva išlo viac peňazí?
  • len o málo nižšia než celý rozpočet kapitoly Ministerstva školstva, čo je niečo viac než 1 482 mil. EUR - neboli by sme radi, keby do školstva išlo viac peňazí?
  • je viac než 3-krát toľko, ako vláda SR rozpočtovala na vysokoškolské vzdelávanie, vedu a sociálnu podporu študentov vysokých škôl, čo je menej než 431 mil. EUR - takto vyzerá budovanie znalostnej ekonomiky?
  • takmer 10% všetkých rozpočtovaných príjmov v r. 2014 - každé desiate Euro z našich daní pôjde na dlhovú službu; kvôli dlhu, ktorý stále závratným tempom rastie.
Súdruhovia Timurovci, vy ste sa vážne zbláznili? Zvyšujete dane, robíte stále väčšie dlhy, kladiete prekážky v podnikaní a oberáte občanov Slovenska o budúcnosť? Okrádate ich o možnosť žiť v konkurencieschopnom a riadne fungujúcom štáte európskeho spoločenstva? To všetko len pre divadlo víťazstva vo voľbách? Aby ste mohli s krytím prezidentskej imunity "zháňať peniaze vlastnou hlavou"? Ľuďom rozprávate o istotách a zaradili ste forsáž smerom ku bankrotu? Našli ste skratku ku gréckej ceste?

Chcem vláde SR, Rade pre rozpočtovú zodpovednosť, poslancom Národnej rady a hlavne občanom Slovenska dať do pozornosti, že podľa oficiálnych údajov EUROSTATu dlh verejnej správy Slovenska narástol ku koncu 2. štvrťroka 2013 na úroveň 57,7% HDP.

Podľa čl. 5 ods. 2 Ústavného zákona č. 493/2011 Z.z. o rozpočtovej zodpovednosti:
"...výška dlhu je výška dlhu Slovenskej republiky, ktorú aktuálne zverejnila Európska komisia (EUROSTAT) vyjadrená ako percentuálny podiel na hrubom domácom produkte..."

Pri jeho výške nad 57% a pod 60% má nasledovať procedúra v zmysle čl. 12 ods. 6 Ústavného zákona. Mimo iné po dni zverejnenia (čo bolo 23.10.2013) podľa písm. a) skôr uvedeného článku a odseku:

"...vláda Slovenskej republiky nesmie predložiť národnej rade návrh rozpočtu verejnej správy s rozpočtovaným schodkom; ak vláda takýto návrh rozpočtu verejnej správy už predložila, je povinná stiahnuť ho z rokovania národnej rady..."

Potom by rozpočet, o ktorom mala Národná rada SR rokovať, mal mať úplne iné parametre, ako je ten, ktorý schválila. To sa však nehodí do scenára predvolebnej prezidentskej kampane. Pravda?

Ako občan Slovenskej republiky očakávam, že vláda verejne vysvetlí, ako to je s výškou dlhu Slovenskej republiky. Pri súčasnom stave informácií to vyzerá tak, že pri predkladaní rozpočtu na r. 2014 nepostupovala v súlade s Ústavným zákonom č. 493/2011 Z.z. Pýtam sa prečo? To predseda takejto vlády sa chce stať prezidentom?

Je na zamyslenie, či skutočným dôvodom pre včasný termín prezidentských volieb nie je strach SMERu zo zverejnenia výšky verejného dlhu EUROSTATom. Veď údaje za 2. štvrťrok 2013 boli zverejnené až koncom októbra 2013, t.j so 4 mesačným oneskorením. Za 4. štvrťrok 2013 sa teda dajú očakávať až v priebehu apríla 2014.  Pre zbystrenie mysle: prvé kolo prezidentských volieb bude 15. marca a druhé by malo byť 29. marca 2014. Ak by všetko malo ísť očakávaným SMERom, tak v tom čase už bude "vymaľované".

Páni poslanci opozície, ako si plníte svoju úlohu, keď sa vláde podaril bez Vášho povšimnutia taký husársky kúsok? Alebo ste sa zase nechali obalamutiť a venovali ste sa viac zástupnej téme - nebankovým subjektom?

Pán generálny prokurátor, verím, že naplníte svoje renomé zásadového a nezávislého človeka. Z titulu svojej funkcie máte konať, keď sa dozviete, že mohol byť prijatý zákon, ktorý je v rozpore s Ústavou SR. Ste jedným z funkcionárov, ktorý môžu podať návrh na Ústavný súd SR na začatie konania o súlade právnych predpisov.

Kandidáti na prezidenta, máte tu tému, na ktorej môžete riadne pozvŕtať vládneho kandidáta SMERu:

Ako chce vládny kanidát v prípade zvolenia naplniť sľub prezidenta dodržiavať zákony a ústavu SR, keď už teraz svojim "poľom deformujúcim realitu" s najväčšou pravdepodobnosťou porušuje Ústavný zákon a rozpočtovej zodpovednosti.

Priatelia, vypožičiam si parafrázu na motto Pavla Podolaya v jeho blogu: Keď sa nebudeme starať o politiku, tak sa politici postarajú o nás, a to takým spôsobom, že nám to nebude milé!

Netúžim mať prezidenta ani predsedu vlády kvalít politika, ktorý do dnešného dňa len na 54% hovoril pravdu. Tajnička je tu. Milan Kňažko kedysi povedal o Vladimírovi Mečiarovi, že "...lož je jeho pracovná metóda...". Vyzerá to, že je to pracovná metóda nielen Vladimíra Mečiara.

Už prvý československý prezident T.G.Masaryk hovoril: "Nelhát a nekrást." Aký to rozdiel oproti výroku "...zohnal som to všetko vlastnou hlavou..."!

Vláda a prezident majú slúžiť svojim občanom a nie naopak (občania im na uspokojovanie ich osobných ambícií a ega).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?